sobota 22. júna 2019

Michael Herr - Depeše

Hello people,


O knihe: Kniha je v mäkkej väzbe a má 264 strán
Veľdielo vojnovej reportáže od spoluautora legendárnych hollywoodskych filmov ApokalypsaFrancisa Forda Coppolu a Olovená vesta Stanleyho Kubricka. Nikto nikdy neopísal vietnamskú vojnu – ale vlastne ani vojnu všeobecne – tak, ako americký reportér Michael Herr.
Medzi rokmi 1967 a 1969 pracoval Michael Herr ako vojnový korešpondent časopisu Esquire. Žil s vojakmi na fronte, bol svedkom ich vojnového delíria, prežíval s nimi každý okamih. Po návrate do USA napísal Depeše – svoj opus magnum.
S mimoriadnou literárnou hodnotou opísal všetko, čo vo Vietname videl a zažil: chaos, bolesť, vraždiace besnenie, obrovský strach tlmený silnými drogami, rozsypanú ľudskú psychiku i nočné mory, ktoré sa však odohrávajú v bdelom stave. Kniha je pretkaná hypnotickými víziami, poetickými metaforami a vojenským žargónom. Surreálne opojenie vojnou je však zároveň aj jej obžalobou.
Niektorí hrdinovia knižky Depeše sa neskôr pretvorili na postavy Coppolovho filmu Apokalypsa, ktorého bol Michael Herr spoluscenáristom.
Depeše Michaela Herra sú dnes už klasickou knihou žánru vojnovej reportáže. Kniha vychádza v preklade Petra Tkačenka.

Dana mal jeden vyšinutý zvyk: fotil nás, keď sme boli pod paľbou, a potom nám tie fotografie dával ako darčeky.


Môj názor: Keď som začala čítať knihy z Absyntu, počúvala som, že sú veľmi náročné a vždy si na ne treba spraviť kopu času. Zatiaľ som sa však s takou knihou nestretla. Samozrejme, až doteraz.
Vždy, keď rozčítam novú knihu, tak si väčšinou rozvrhnem koľko času s ňou približne strávim, táto mi to však zmenila hneď po prvých stranách. Uvedomila som si, že to nebude jedna z tých, ktoré zhltnete a pustíte sa do ďalšej, toto naozaj bude jedna z tých náročných, pri ktorej si to však užijete od začiatku až do konca.

Autor má neskutočne úžasný štýl písania a nie raz som mala pocit, že sa tam nachádzam tiež a prežívam všetko s nimi. Vojnových kníh už mám za sebou väčšie množstvo, ale ešte som sa nestretla s takou, ku ktorej by som sa musela vracať a premýšľať o nej tak, ako o tejto. Výpovede vojakov Vám ostanú v hlave a nedajú Vám pokoj.

Kniha však nie je len o tom zlom, niekedy v nej nájdete aj vtipné historky, ktoré medzi vojakmi kolujú, nie je ich však toľko, ako tých nepríjemnejších.

Obdivujem autora, že sa niečo takéto dal a riskoval vlastný život, aby získal výpovede a to všetko ,len ako novinár. Nie raz sa však dostal do situácie kedy musel zabudnúť kto je a musel sa stať vojakom, ako všetci okolo neho.

Dovolím si povedať, že toto je jedna z najlepších kníh o vojne, ktorú som čítala. Malo to silu a cítiť, že si autor na knihe dal neskutočne záležať. Odporúčam ju všetkým, ktorí si radi prečítajú niečo o vojne. Túto knihu si musíte prečítať.

Hodnotenie:
Za knihu Ďakujem Vydavateľstvu Absynt

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára