nedeľa 19. mája 2019

Kazuo Ishiguro - Neopúšťaj ma

Hello people,


O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 312 strán
Kathy, Ruth a Tommy kedysi spolu študovali na exkluzívnej internátnej škole Hailsham v odľahlom kúte anglického vidieka. Bol to svet zvláštnych spolkov a záhadných pravidiel, kde učitelia stále pripomínali žiakom, akí sú výnimoční, a viedli ich najmä k umeleckej tvorivosti a fyzickej zdatnosti. Z Kathy je dnes mladá tridsaťjedenročná žena. Do života jej znovu vstúpili Ruth a Tommy. Prvý raz sa zamýšľa nad ich spoločnou minulosťou, začína chápať, v čom vlastne spočíva ich výnimočnosť a ako ich tento dar ovplyvní. Román Neopúšťaj ma je napínavým čítaním o nevinnosti, láske, poznaní a strate. Z anglického originálu Never Let Me Go (Faber and Faber Limited, London 2005) preložil Vladislav Gális.


Chcem hovoriť o výlete do Norfolku a o všetkom, čo sa v ten deň odohralo, ale najprv sa musím vrátiť do minulosti, aby ste pochopili, čo za tým bolo a prečo sme tam išli.


Môj názor: Z tejto knihy mám veľmi zmiešané pocity.

Príbeh nám rozpráva Kathy, ktorá sa vracia do minulosti a rozpráva nám o svojom detstve, vzťahoch s kamarátmi a strážcami. Rozpráva nám o tom, ako všetko fungovalo a ako to funguje teraz.

Mnohokrát nám postava rozpráva príbeh, cez ktorý skáče a snaží sa nám povedať všetko naraz. Často sa mi stávalo, že som čakala na pointu spomienky, ktorú práve rozpráva, ale vždy som len nadobudla pocit, že chodí okolo horúcej kaše a nakoniec som sa nič podstatné nedozvedela. Vlastne som taký pocit mala z celej knihy. Všetko podstatné, čo potrebujete vedieť o tomto príbehu sa dozviete v posledných kapitolách a pravdupovediac mi príbeh veľký zmysel nedával.

Názory na knihu som však našla rôzne. Jedna strana rozpráva o diele, ktoré stojí za prečítanie a má hlbokú myšlienku. Druhá strana, knihu pravdepodobne nepochopila. Do tej druhej sa radím aj ja. Skúšala som podstatu tohto diela pochopiť a opýtala som sa človeka, ktorý túto knihu ospevuje, o čo vlastne ide a zisťovala som, v ktorom bode som sa stratila, ale po diskusii som zistila, že asi rozpráva o úplne inej knihe, pretože podobnosť s príbehom bola minimálna. A tak mi neostáva nič iné, ako sa držať vlastnej teórie, a to, že sa pod prebalom nachádzajú dve rôzne knihy a je náhodné, ktorú si práve vyberiete Vy. Bude to prepracovaný príbeh, ktorý Vás chytí za srdce alebo príbeh, ktorý nemá hlavu ani pätu?


Hodnotenie:
Za knihu Ďakujem kníhkupectvu Knihy pre každého


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára