sobota 22. septembra 2018

Colson Whitehead - Podzemná železnica

Hello people,



O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 336 strán
Georgia, polovica 19. storočia. 
Cora je mladá otrokyňa na bavlníkovej plantáži. Aj medzi svojimi však patrí medzi vyvrheľov. Keďže dospieva a stáva sa ženou, dobre vie, že ju čaká ešte viac utrpenia. A tak keď ju otrok Caesar osloví, aby spolu s ním ušla podzemnou železnicou na sever, Cora sa napokon rozhodne pre tento riskantný krok. 
Hoci výrazom „podzemná železnica“ sa v dejinách USA tradične označuje sieť tajných ciest a úkrytov pre otrokov na úteku, tu ide o skutočnú koľajovú vlakovú dráhu pod povrchom zeme. 
Coru čaká strastiplná púť cez jednotlivé štáty a na každej zastávke – podobne ako Gulliver na svojich cestách – prežíva nové dobrodružstvo a stretáva sa s novou podobou sveta. 

Po smrti sa z černocha stával človek. Len vtedy bol rovný s belochom.


Môj názor: Za svoj čitateľský život som zatiaľ prečítala len jednu knihu, v ktorej sa rozprávalo o nadrase belochov, a to knihu Nezabíjajte vtáčika. Knihy s touto problematikou som nevyhľadávala, ale keď som sa dozvedela, že vyjde Podzemná železnica, rozhodla som sa ju prečítať.
Kniha sa mi veľmi páčila. Zaujímalo ma ,čo sa bude s hlavnou postavou, Corou, diať, a tak odkladať knihu bolo veľmi ťažké.
Napriek tomu, že je kniha román, nájdeme v nej veľké množstvo zvráteností a nechutností, ktoré sa v tej dobe diali. Prekvapilo ma, ako autor prepracoval každý jeden detail, a tak v knihe nenájdeme len lovcov otrokov, neľudských majiteľov, ale aj veľa ďalších belochov, ktorí boli ochotní riskovať a obetovať svoj život pre záchranu otrokov.
Zaujímavosťou tejto knihy je, že sa autor venuje histórií vedľajších postáv, ktoré však v príbehu zohrávajú veľmi dôležitú úlohu. Každej tejto postave je venovaná krátka kapitola, vďaka ktorej sa dozvieme nie len o Samovi, ktorý Coru zachránil, ale aj o jej matke a veľa ďalších.
Veľmi oceňujem autora za premyslenie podzemnej želznice, ktorou reálne otroci v tej dobe utekali, nebola to však reálna železnica, no napriek tomu, som autorovi každé jedno slovo hltala a príbeh si neskutočne užila.

Hodnotenie:


Za knihu Ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára