sobota 7. septembra 2019

Simon Mawer - Sklenená izba

Hello people,

O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 408 strán
Bohatý český priemyselník židovského pôvodu Viktor Landauer a jeho manželka Liesel sa počas svadobnej cesty zoznámia s rakúskym architektom Reinerom von Abtom. Jeho modernistický prístup k architektúre ich nadchne natoľko, že si ho najmú ako projektanta svojho nového domu. Von Abt pre nich vytvorí neprehliadnuteľnú majestátnu vilu s veľkými oknami, unikátnou ónyxovou stenou, bielymi stropmi aj podlahami - dom, v ktorom sa snúbia čisté línie, vzdušnosť, racionalita a harmónia. Landauerovci v ňom vedú pestrý život, bohatý na intímne chvíle aj búrlivé večierky, na ktorých sa zúčastňujú významné osobnosti prvej republiky, ale iba dovtedy, kým ich bezprostredná hrozba nacistickej okupácie neprinúti opustiť mesto aj krajinu. Román, ktorý bol v roku 2009 nominovaný na prestížnu Bookerovu cenu a podľa knihy nakrútili aj rovnomenný film, je inšpirovaný príbehom brnianskej vily Tugendhat.

Náhodná súvislosť s Viťulkou Kaprálovou je zjavne pre ňu dôležitá. Predstavuje tenkú niť, čo sa ťahá cez celý ten nehostinný kontinent a spája ich s domovom. V tom stiesnenom kupé bez súkromia sa na ňu zavesila ako na záchranné lano, aby ju aspoň v myšlienkach vrátila o niekoľko rokov späť, do iného života, do sklenenej izby, do okamihu, keď Němec pustil Viťulku ku klavíru a ona začala hrať.


Môj názor: Túto knihu som si chcela prečítať odkedy som vedela, že má vyjsť. Ani neviem prečo ma to tak k nej ťahalo. O vile Tugendhat som nikdy predtým nepočula, ale s príchodom tejto knihy som sa o ňu začala zaujímať a jej príbeh ma neskutočne zaujal.

Mám rada, keď si ma v podstate vyberie kniha sama. To, sa mi presne stalo s touto knihou, ktorá bola plná emócií, zážitkov, myšlienok, lásky a hlavne neskutočných opisov vily Tugendhat.

Príbeh nám rozpráva o rodine "Landauerovcov" a ich vile, ktorý vlastnia automobilku a žijú v Brne. Ich príbeh začína na svadobnej ceste, kde stretnú architekta, ktorý im ukáže svoju prácu, a tak sa rozhodnú, že si od neho nechajú postaviť svoj dom snov. Odvtedy sledujeme celý priebeh výstavby, ktorý bol pre mňa veľmi fascinujúci. Do toho sledujeme samozrejme aj život rodiny, ktorá sa pomaly rozrastá a nastávajú v nej prvé krízové situácie. Neskôr, keď už vila dosiahne požadovaný výzor, sledujeme život v nej, a tak sa dozvedáme, čo všetko sa tam dialo až do prítomnosti.

Samozrejme, väčšina vecí je vymyslená, ale napriek tomu sa v knihe stretávame aj s reálnymi vecami, ktoré sa v tom období udiali. Príbeh ma neskutočne emočne zasiahol a hltala som každé jedno slovo. Po celý čas som sa nevedela od knihy odtrhnúť a mala som potrebu vedieť viac a viac o tejto rodine, až mi na konci prišlo ľúto, že sa musím s týmto príbehom rozlúčiť.

Kniha ma pohltila až natoľko, že som mala počas čítania potrebu vyhľadávať si veci o vile a jej majiteľoch. Samozrejme som si nechcela prezradiť, ako to celé skončí a čo sa vo vile a mimo nej ešte udeje, a tak som len hltala jednu stranu za druhou a nedočkavo chodila všade s knihou, aby som sa pri každej príležitosti, mohla do nej znova pustiť.

Aj napriek tomu, že má kniha väčší počet strán prečítala som ju v priebehu dvoch dní.
Jej príbeh ma dostal až tak, že ju považujem za moju najlepšiu prečítanú knihu tohto roku a nad jej obsahom budem premýšľať ešte veľmi dlho.
Knihu odporúčam každému milovníkovi svetovej literatúry a všetkým, ktorí sa chcú dozvedieť niečo zaujímavé o tejto vile. Nezabudnite však na to, že nie všetko, čo sa v príbehu nachádza je úplne pravda, ale zase nie všetko je výmysel, a tak je len na Vás, čomu z príbehu uveríte.

Hodnotenie:


Za knihu Ďakujem Panta Rhei


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára