sobota 12. októbra 2019

Markus Zusak - Clayov most

Hello people,


O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 544 strán
Hĺbavý príbeh o nedospelých bratoch Dunbarovcoch, žijúcich na predmestí austrálskeho mesta bez otca a matky, podľa vlastných pravidiel. Ich domov sa zmieta v chaose. O matku, ktorá svojich päť synov vychovávala prísne, ale s láskou, prídu a vzápätí záhadne zmizne aj otec. Chlapci ho prezývajú Vrah, lebo cítia, že po jeho odchode v srdci každého z nich niečo zomrelo. Keď sa po čase otec z ničoho nič objaví, vyháňajú ho. Len jeden z bratov, Clay, pozná otcovo tajomstvo a aj jeho postihne osobná tragédia. Vyberie sa postaviť most cez dravú rieku, čím zároveň symbolicky stavia most medzi bratmi a otcom, ale aj medzi minulosťou a prítomnosťou.

„Clay Dunbar stavia most z mnohých dôvodov: kvôli bratom a na počesť rodičov. .. ale je to aj pokus o veľkoleposť. Stavia most, aby zachránil sám seba a aby vytvoril jedinečnú, krásnu chvíľu: zázrak, nič menej. “


Markus Zusak




Môj názor: Keď sa povie meno Markus Zusak hneď mi napadne neskutočne silný a nádherný príbeh o zlodejke kníh. A keďže ten príbeh zbožňujem, musela som siahnuť aj po jeho ďalšom diele. 

No musím sa priznať, že som knihu skoro odložila. Zo začiatku som totiž z toho mala veľmi zmiešané pocity. Na prvý pohľad sa tento príbeh zdal byť o piatich chlapoch, bratoch, ktorí spolu nažívajú v jednom dome a že všetko, čo z tejto knihy dostaneme bude ich životný príbeh, ktorý dostávame vo veľkom zmätku, ale postupom času dostávame ďalší silný príbeh z pera tohto úžasného autora. 

Kniha rozpráva veľa príbehov, ktoré sa neskôr pospájajú. Častokrát z nich môžte mať pocit, že ste sa ocitli v jednom veľkom zmätku a musím Vám prezradiť, že to nie je len pocit, ale že ste sa v ňom reálne ocitli. Neviem povedať, či som si na ten zmätok zvykla alebo postupom času vymizol, ale treba to vydržať, pretože tento príbeh naozaj stojí za to, aby ste mu venovali svoj čas. 

Tieto príbehy nám rozpráva Matthew, najstarší z bratov, a tak dostávame lepší pohľad na všetky spomienky a pohľad zblízka na jednotlivých členov rodiny. Jednoducho nám pomôže lepšie pochopiť jednotlivé veci. Svojim rozprávaním začína v samotnom jadre a to predstavením jeho rodičov, od ich narodenia, cez ich stretnutie až po ich koniec. Toto rozprávanie je často doprevádzané rôznymi myšlienkami, nad ktorými sa občas treba pozastaviť a ostanú Vám v pamäti ešte zopár dní. Príbehy o rodičoch striedajú príbehy o bratoch, hlavne o Clayovi, ktorý sa vybral za otcom postaviť svoj most. A tu sa to presne začína. Príbeh, ktorý skrýva v sebe hĺbku, bolesť, lásku a hlavne neskutočný rodinný príbeh. 

Proste čo dodať, toto je jedna z tých kníh, ktoré by ste si mali určite prečítať a pre potešeniem, má celkom krátke kapitoly, a tak Vám Čítanie bude utekať oveľa rýchlejšie. 



Hodnotenie:


Za knihu Ďakujem Panta Rhei



1 komentár:

  1. Clayov most bol výborný! Som strašne šťastná, že sa ti páčil :). Uznávam, že ten chaos, ktorý si spomenula aj ty, spočiatku nebol jednoduchý na rozlúsknutie. Nedokázala som, ani len odhadnúť, čo sa tým všetkým Zusak snaží povedať a najmä som mala milnú predstavu o príbehu, ktorý sa mi vtedy dostal do rúk. Čakala som niečo iné... Ale výsledok bol lepší, než akákoľvek moja predstava. Obdivujem autora za to, aký zmätok vytvoril a aký krásny poriadok a význam v ňom pomaly rozvíjal. Veľmi sa mi páčili pasáže spomienok ich rodičov. Boli krásne... Ale všetky úseky tejto knihy sú niečim výnimočné, keď tak nad tým uvažujem. Clayov most má v sebe silu, ktorá sa len ťažko opisuje, no na jeho čítanie rada spomínam.

    OdpovedaťOdstrániť