nedeľa 11. augusta 2019

George R. R. Martin - Oheň a krv

Hello people,

O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 568 strán
Vzrušujúce dejiny Targaryenovcov ožívajú v majstrovskom spracovaní z pera autora Piesne ľadu a ohňa, ságy, ktorá sa stala predlohou seriálu Hra o tróny z produkcie HBO. 

Toto je prvý zväzok úplných dvojzväzkových dejín rodu Targaryenovcov v Západnej zemi a prináša oheň i besnenie, aké fanúšikovia očakávajú od medzinárodne úspešného autora Georgea R. R. Martina. 

Stáročia pred udalosťami opísanými v Hre o tróny sa Targaryenovci, jediný rod dračích pánov, ktorý prežil Skazu Valýrie, usadili na Dračom kameni. Dejiny Ohňa a krvi sa začínajú príbehom legendárneho Aegona Dobyvateľa, ktorý dal zhotoviť kultový Železný trón, a pokračujú rozprávaním o nasledujúcich pokoleniach Targaryenovcov, ktoré sa snažili udržať si ho, až po občiansku vojnu, ktorá takmer rozoštvala ich dynastiu. 

Čo sa skutočne stalo počas Tanca drakov? Prečo bola cesta do Valýrie po Skaze smrteľne nebezpečná? Aké hrozné zločiny spáchal Maegor Krutý? Ako to vyzeralo v Západnej zemi, keď oblohe kraľovali draky? To je len zopár otázok, ktoré zodpovie táto vyčerpávajúca kronika, spísaná učeným majstrom z Citadely. 

Oheň a krv prináša strhujúcu hru o tróny v rozsahu a veľkoleposti Gibbonových Dejín úpadku a zániku Rímskej ríše a ponúka čitateľom nový pohľad na dynamickú, občas krvavú, no vždy fascinujúcu históriu Západnej zeme.



Podľa legendy princezná Rhaena vložila princeznej Alysanne do kolísky dračie vajce, ako ho vložila aj dva roky predtým princovi Jaehaerysovi. 


Môj názor:  Predtým, ako začnete uvažovať nad touto knihou Vás chcem upozorniť na  jednu vec. Nemôžte od nej očakávať to, čo od série Hra o tróny. Táto kniha je štýlom úplne niekde inde a ak do nej pôjdete s chuťou po napínavom deji, budete pravdepodobne sklamaní.

Po tejto knihe som siahla, pretože sa mi páči autorova predchádzajúca séria a tešila som sa, že sa dozviem niečo viac o tom, čo sa dialo predtým. Čakala som však napínavý dej a potrebu stále pokračovať ďalej. Namiesto toho som dostala kroniku o rode Targaryen, síce so zaujímavými udalosťami, ale veľmi veľkým chaosom v menách.

Začítanie do tejto knihy bolo pre mňa dosť veľkým problémom a čítala som ju štýlom jedna kapitola za deň. Každá kapitola totiž rozpráva o inej udalosti, a tak nemáte potrebu hneď ísť na ďalšiu kapitolu, práveže naopak, častokrát som sa tešila, že knihu po tej kapitole zavriem, kvôli ich dĺžke a neuveriteľnej mase mien. Na konci knihy nájdeme samozrejme rodokmeň, ale rôzne mená sa nachádzajú skoro v každom riadku, a tak by bolo veľmi náročné sa k rodokmeňu vracať.

Ak by som mala vybrať najlepšiu časť z knihy, bol by to začiatok. Páčilo sa mi, ako to všetko začalo, ako sme sa dozvedeli zvyky Targaryenskej rodiny a zistenie, ako vlastne celý Dorn a kráľovstvo vzniklo. Neskôr to už opadlo a mala som pocit, že čítam knihu z dejepisu. Zvyšok knihy sa v podstate dozvedáme, kto s kým bojoval, kto spolupracoval, kto sa s kým zobral a kto kedy umrel. Je to obrovská masa informácií, pre ktorú som potrebovala strašne veľa času na to, aby som ich spracovala.

Napriek tomu sa mi tá kniha páčila. Aj keď mi to trvalo dlhšie a občas som v tom mala zmätok. Bolo zaujímavé dozvedieť sa o živote rodiny Targaryen a hlavne o ich drakoch. Občas sú tam samozrejme zmienky aj o ostatných rodoch, ktoré už môžte poznať z predchádzajúcej série, a tak sa aspoň dozvedáme, aké mali medzi sebou vzťahy. Knihu Vám celý čas spestrujú nádherné ilustrácie, pri ktorých som strávila pomerne veľa času obzeraním, ale rozhodne stoja za to. Aj keď to teda nie je to, čo séria Hra o tróny, aspoň kúsok sa k nej približuje a kniha nám aspoň skracuje čas do vydania pokračovania predchádzajúcej série, ktoré sa už v angličtine pripravuje.

Hodnotenie:


Za knihu Ďakujem Panta Rhei

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára