nedeľa 15. septembra 2019

Mariusz Szczygiel - Urob si raj

Hello people,

O knihe: Kniha je v mäkkej väzbe a má 224 strán
Ako dobre poznáme svojich najbližších susedov? Čo vieme o krajine, o ktorej sa v jej hymne spieva, že je pozemským rajom? Výnimočný poľský reportér Mariusz Szczygieł nám povie, čo zistil o Čechoch a Češkách, o minulosti i súčasnosti krajiny, s ktorou sme donedávna zdieľali spoločný priestor.
V knihe Urob si raj stvoril Mariusz Szczygieł voľné pokračovanie fenomenálnej a mimoriadne úspešnej knihy Gottland, ktorá vyšla v dvanástich jazykoch a v Česku pripravili už viac ako dvadsať dotlačí. Zatiaľ čo v predošlej knihe Szczygieł rozprával o dobe minulej, v knihe Urob si raj skúma najmä súčasné Česko.
Ponúka nám reportážne portréty známych Čechov a Češiek ako Halina Pawlowská, David Černý či Jan Saudek, a popri tom sa neustále vracia k otázke, ktorá je leitmotívom celej knihy – Ako je možné, že Česi neveria v Boha? A ako sa im bez neho žije?
Kniha Urob si raj Mariusza Szczygieła vychádza v preklade Miroslava Zumríka.

Povojnový komunizmus zaútočil proti cirkvám tak, že naučiť niekoho modlitbu Zdravas Márie mohlo znamenať obvinenie z ohrozovania štátu. 


Môj názor: Keď som začala čítať túto knihu, tak som vôbec nevedela, čo mám od nej čakať, a tak som ostala veľmi milo prekvapená.

Autor nám v tejto knihe podáva jeho pohľad na Čechov. Rozpráva nám o jeho živote v Prahe, o ľuďoch, s ktorými sa stretol a o náboženstve, ktoré v Čechách moc nevyznávajú. Toto všetko dokopy nám vytvorí úžasné príbehy, pri ktorých som sa často krát zasmiala, chytala za hlavu alebo ich čítala aj niekoľko krát za sebou len aby som si zobrala z tejto knihy čo najviac. O veľa veciach, ktoré nám autor v týchto esejach prezradil som vôbec netušila aj keď som v Čechách pomerne často. Napríklad o ružovom tanku, ktorý som mala možnosť vidieť už asi trikrát a ani raz som sa nedozvedela, kto je autorom tohto výtvoru a aký bol jeho zámer. Autor knihy nás zoznamuje s Českými osobnosťami, ktoré sú preňho zaujímavé, či už to bol David Černý (autor ružového tanku a veľa iných bizarných diel, na ktoré sa autor osobne pozrel spolu s Davidom), Halinu Pawlowskú alebo Bondyho.

Musím priznať, že sa táto kniha čítala neskutočne dobre. Vo výsledku som ju prečítala za dva dni v práci. Autor píše neskutočne dobre a určite sa pozriem aj po jeho predchádzajúcej knihe. Jeho pohľad na Čechov je totiž veľmi zaujímavý a ako sa sám vyjadril, aj keď sa jeho známym u nich nepáčilo, on jednoducho Čechov miluje.

Túto knihu si odporúčam prečítať úplne všetkým, ktorí by sa chceli dozvedieť o našich susedoch trošku viac. Ja sama som túto knihu už darovala asi trom ľuďom, každému som však musela dať vlastný výtlačok, ten môj totiž už obsahuje priveľa lepíkov a poznámok.

Hodnotenie:


Za knihu Ďakujem vydavateľstvu Absynt

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára