sobota 15. februára 2020

Sven Lindqvist - Si mŕtvy

Ahojte,

O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 328 strán
Čo urobíme so svetom, v ktorom máme možnosť zničiť samých seba v priebehu niekoľkých minút? Stačí stisnúť jeden gombík, odpáliť zopár bômb..
Odpoveď hľadá Sven Lindqvist v dejinách nasýtených pušným prachom i oslepujúcimi zábleskami výbuchov. A zisťuje, že realita ďaleko predstihla všetky najsmelšie sci-fi romány.
Kniha Si mŕtvyHistória bombardovania, to je 400 fragmentov, 400 malých výbuchov, ktoré spoločne utvárajú plastickú predstavu o dejinách bomby.
Drážďany, Hirošima, Kórea... Všade tam človek demonštroval svoju absolútnu moc rozsievaním smrti z nebeských výšin a toto konanie sa snažil ospravedlniť tými najabsurdnejšími spôsobmi. A hoci v knihe Si mŕtvy. História bombardovania čítame predovšetkým o minulosti, táto kniha je v istom zmysle aj varovaním do budúcnosti. A môžeme len dúfať, že nie je aj predpoveďou.
Dejiny sú vždy labyrint plný odbočiek, zákrut a slepých uličiek. Iná nie je ani táto kniha. Podobne ako legendárny román Julia Cortázara Nebo-Peklo-Raj, aj Sven Lindqvist nám dáva niekoľko možností, ako cez knihu prejsť, ako ju prečítať. Zároveň nám však umožňuje, aby sme si vybrali aj vlastnú cestu, aby sme v dejinách blúdili celkom slobodne.Mimoriadna kniha Svena Lindqvista Si mŕtvy. História bombardovania vychádza v preklade Jozefa Zelizňáka.

Človek môže vzniesť morálne výhrady voči zdanlivej brutalite v útokoch na civilné obyvateľstvo, no náhly a nečakaný úder celkovo spôsobí oveľa menšie škody než dlhotrvajúca vojna.


Môj názor: Keď som začala čítať túto knihu, bola som neskutočne zmätená. Jednotlivé odstavce mi totiž vôbec nedávali význam a mala som zlý pocit, že som sa do tejto knihy vôbec pustila. Aj napriek tomu, že po jednotlivých častiach máte prejsť na číslo na konci odseku, ja som to nepochopila a prišlo mi zvláštne to takto čítať. Pa pár stranách Vás na to navedie sám autor, a tak si môžte vybrať, ktorou cestou sa vydáte.

Nech už sa vydáte ktoroukoľvek, každá jedna je výnimočná niečim iným a Vy si z nej odnesiete nové informácie a zaujímavosti. Je zaujímavé, ako autor labyrinty rozdelil na rôzne témy od histórie bombardovania (ktoré siahajú veľmi ďaleko), cez pocity a hrôzy ľudí, ktorí si tým prešli, až po rôznorodé úvahy ohľadom tejto témy.

Pri čítaní tejto knihy si uvedomíte veľa vecí. Častokrát sa mi stalo, že som pri čítaní bola vďačná za to, čo všetko môžem mať a že som si týmto všetkým nemusela prejsť. Hrôzy, ktoré si v tejto knihe prečítate s Vami dokážu pohnúť. Na druhú stranu pri čítaní niektorých úvah, som sa zamýšľala nad tým, či naozaj by niekto takú a ešte horšiu hrôzu chcel znova spôsobiť.

Ak, teda obľubujete históriu alebo by ste sa chceli niečo o nej dozvedieť, táto kniha Vás určite zaujme. Nie len svojím obsahom, ale aj štýlom, akým je spracovaná, je kniha počas čítania stále zaujímavejšia a zaujímavejšia.

Hodnotenie:

Za knihu Ďakujem vydavateľstvu Absynt


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára