sobota 21. marca 2020

Niklas Natt och Dag - 1793

Ahojte,

O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 360 strán
Bestseller číslo 1 vo Švédsku Píše sa rok 1793 a Štokholm sa pretĺka stredovekom plným násilia. V mestskom kanáli pláva znetvorená mŕtvola. Zmysel pre spravodlivosť ženie dvoch vyšetrovateľov, aby objasnili túto ohyzdnú vraždu. Právnik Cecil Wings, geniálnejší ako Sherlok Holmes, má v štokholmskej polícii na starosti „obzvlášť závažné zločiny“. Druhým vyšetrovateľom je Michael Cardell, veterán s drevenou rukou. Obaja rýchlo pochopia, že obeť mučili s chirurgickou presnosťou, ale to je len jedna z ohavností, ktoré odhalia... Bolestivá naliehavosť románu si zaslúži rôzne prívlastky: napínavý, plný atmosféry, temný, krutý, brutálny, spoločensko-kritický atď. Vynikajúco zobrazené charaktery nás navyše prevedú ťaživou atmosférou mesta a vtiahnu do svojich osobných problémov. Prežiť v Štokholme v roku 1793 je skutočne náročné. Na vine nie sú len otrasné stredoveké pomery, ale aj to, že mesto pod neschopným vládcom bankrotuje a upadá. Detektívka 1793 bola vo Švédsku knihou roka 2018. Autora Natta och Daga zasa pokladajú za novú hviezdu švédskej kriminálky. Jeho nezvyčajný objaviteľský debut spôsobil prevrat v historickej detektívke. Podrobným štúdiom historických prameňov dosiahol neuveriteľne živý a plastický obraz feudálnej spoločnosti, pričom samotné pramene sú preňho najdobrodružnejším zážitkom. Intenzitou čitateľského zážitku prirovnávajú Daga k Charlesovi Dickensovi alebo Umbertovi Eccovi.



    Prebudil som sa na zvl´štnu ťažobu, akú človek cíti vtedy, keď ho niekto pozoruje, a keď som otvoril oči, sedel môj hostiteľ na posteli, ktorú som zavrhol v prospech podlahy.


    Môj názor: Táto kniha si prešla veľkým úspechom, ale úprimne? Neprišla som na to prečo. Veľmi dlho som s ňou bojovala. Veľakrát som ju odložila a pustila sa do niečoho iného.

    Kniha sa mi čítala ťažko kvôli dosť veciam, ako napríklad, že obsahuje dosť veľa Švédskych názvov. To mi samo o sebe napríklad nevadilo, vadilo mi, že každý jeden je vysvetlený na spodku strany a ja som sa v deji strácala, keď som si čítala aj tri vysvetlenia na jednej strane. Dosť mi vadilo, že sa v knihe rozprávali o historkách z obdobia, ktoré táto kniha nezachycuje, a ktoré boli spomenuté len z kútika, a tak som vlastne vtrhla do stredu rozhovoru a nemala šajnu o čom sa rozpráva.

    Kniha sa však začala celkom dobre. Hneď v prvej kapitole totiž nájdu mŕtvolu a ja som plná napätia čakala, čo sa bude diať. Pár kapitol sa však dialo všeličo iné, len sa neriešila mŕtvola.

    Mrzelo ma, že sa vražde venovali len dve časti zo štyroch a stredné dve sa zaoberajú totožnosti mŕtvoly.
    Musím však pochváliť opisy, hlavne v prvej časti, ktoré som si vedela živo predstaviť, a tak to dodávalo dobrú atmosféru. To je však jedna z mála vecí, ktoré ma na tejto knihe bavili.

    Za mňa to teda bolo šliapnutie vedľa. Čakala som napínavé, temné, historické vyšetrovanie, ktoré zhltnem behom pár dní. Z toho som však dostala len to temné a historické, čo ma vo výsledku veľmi mrzí. No, ako sa hovorí sto ľudí, sto chutí a možno sa práve Vy zaradíte do skupiny nadšencov, predsa len má kniha veľmi dobré hodnotenia.

      Hodnotenie: 


      Za knihu Ďakujem Vydavateľstvu Tatran


      Žiadne komentáre:

      Zverejnenie komentára