utorok 28. februára 2017

Rudolf Vrba - Utiekol som z Osvienčimu

Hello people,

O knihe: Kniha má 504 strán a je v tvrdej väzbe
Knihu Rudolfa Vrbu, ktorú poznajú čitatelia v mnohých krajinách, možno čítať rôznymi spôsobmi. Ako strhujúci príbeh plný nečakaných zvratov a stretnutí. Ako správu o vzniku a osude jedného z najzávažnejších dokumentov druhej svetovej vojny. Ako svedectvo o vyhladzovacích táboroch. Ako spoveď človeka, ktorý má silu otvorene hovoriť o veciach, o ktorých sa niekedy hovoriť nedá. Ako dobrodružnú správu o jednom z veľkých útekov histórie. Ako rozprávanie o mladom mužovi, ktorý vzdoroval nespravodlivému osudu, koľkokrát za neľudských podmienok, a pritom si dokázal zachovať svoju tvár.

"Nemcov sa neboj. Je ich veľa, ale každý sám je malý. Tu v Auschwitzi sa ťa snežia psychicky aj fyzicky zlomiť. Snažia sa ťa presvedčiť, že sú nadľudia, že sú neporaziteľní. Lenže ja viem, že zomierajú rovnako ako ich obete v Osvienčime, ako tí starci, ženy a deti. Nie sú neporaziteľní."


Môj názor: Zaujímavý príbeh Vrbu a Wetzlera. Kto by ich nepoznal? Jedny z mála, ktorým sa podarilo utiecť. O ich príbehu som vedela veľmi málo a keď sa mi dostala do rúk táto kniha, hneď som sa do nej pustila. Predsa je to počuť/čítať z prvej ruky oveľa lepšie. 
Rudi Vrba nám popisuje celú svoju cestu. Od kedy sa pokúsil utiecť zo Slovenska až po kým sa nevrátil a nevyrozprával všetkým svoj príbeh. O tom ako sa mu podarilo vydržať dva roky v koncentračných táboroch a o tom ako všetci naokolo, vrátane jeho kamarátov umierali. 
Je to fakt neskutočný príbeh. Niekedy som sa proste musela zastaviť v čítaní a povedať si vetu, ktorú som si hovorila počas celej knihy. Ten človek je neskutočne silný. Prežiť toľko bitiek, ťažkú prácu, operáciu, týfus a veľa ďalších prekážok a napriek tomu mať odvahu utiecť a povedať o tom ďalším ľuďom, pri čom musí prejsť niekoľko dní pešo, cez zimu, a tak aby ho nikto nevidel je neskutočné. Toto je pre mňa hrdina. Človek, ktorý obetuje svoj vlastný život, len aby zachránil tisíce ďalších. 

Osvienčim nie je len poučenie pre svet, ale aj varovanie, ktoré musí človek každej rasy dôkladne pochopiť, skôr ako ho bezstarostne zavrhne.


Hodnotenie: Nejdem hodnotiť túto knihu. Nemám právo hodnotiť niekoho život, ale po knihe sa určite pozrite. Myslím, že nenechá suchý ani jeden pár očí.

Ahoj pri ďalšom článku.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára