sobota 29. júna 2019

J. D. Salinger - Kto chytá v žite

Hello people,

O knihe: Kniha je v tvrdej väzbe a má 224 strán
Román Kto chytá v žite je celosvetový fenomén: od čias svojho vzniku bol preložený do takmer všetkých svetových jazykov. Každý rok sa z neho predá okolo 250 000 výtlačkov a doteraz sa predalo 65 miliónov kníh. V ankete vydavateľstva Modern Library čitatelia zaradili Kto chytá v žite medzi sto najlepších po anglicky písaných románov 20. storočia. 
Jedno z najvýznamnejších diel americkej literatúry minulého storočia bezpochyby poznačila doba jeho vzniku – J. D. Salinger ho publikoval v r. 1951 -, no napriek tomu je stále aktuálne. Autor ho pôvodne napísal ako román pre dospelých, ale vďaka téme tínedžerskej vzbury proti svetu dospelých a živému, slangovému jazyku si ho veľmi rýchlo obľúbila dospievajúca mládež a hlavný protagonista románu a antihrdina Holden Caulfield sa stal ikonou vtedajšej generácie násťročných. 
Príbeh rozprávaný sedemnásťročným Holdenom zachytáva necelé tri dni jeho cesty domov po nedobrovoľnom odchode z prípravky v Pencey, jeho blúdenie predvianočným New Yorkom, kde sa konfrontuje s množstvom ľudí, medzi ktorými sú spolužiaci, bývalý učiteľ, vidiečanky zo Seattlu či prostitútka a jej pasák. Holdenovo putovanie v priestore je však predovšetkým putovaním v duchovnom zmysle: putovaním za sebauvedomením a sebapoznaním, putovaním z izolácie k pocitu spolupatričnosti s okolitým svetom. 
Postoje mravne čistého tínedžera búriaceho sa proti pretvárke, malomeštiactvu a skostnateným názorom môžu byť aj dnes príkladom a inšpiráciou pre každého z nás, či už máme sedemnásť, alebo sedemdesiat rokov.



Ak urobia niečo, čo sa vám ráta, můžu byť stokrát škaredé, môžu byť dokonca stokrát hlúpe, a buchnete sa do nich, ani neviete ako. 


Môj názor: Pri čítaní knihy som si veľakrát hovorila, prečo je táto kniha taká populárna. Po jej dočítaní som na to prišla, ale napriek tomu, som tomu nadšeniu moc nepodľahla.

Kto chytá v žite je jedna z kníh, ktoré sa zaraďujú do tých významnejších a vôbec sa nečudujem.

Príbeh je o Holdenovi, ktorý prepadol zo štyroch predmetov a musí sa vrátiť domov. Tomu sa chce práve vyhnúť, a tak sa rozhodne túlať po New Yorku a vyhýbať sa domovu. Celý náš príbeh sa odohráva počas troch dní, počas ktorých si s Holdenom užijete fakt veľa. Rozpráva nám totiž o svojej rodine, spolužiakoch alebo rôznych ľuďoch, ktorých počas tohoto flákania stretol.

Musím priznať, že s myšlienkovými pochodmi sedemnásť ročného Holdena sa autor naozaj vyhral a veľakrát som sa pri niektorých pozastavila a zamyslela. Úplne chápem, prečo táto kniha tak uspela. Málokomu sa totiž podarí vyjadriť myšlienky násť ročných tak, ako Salingerovi. Dokonca nepochybujem, že sa v tejto knihe nájde množstvo teenegerov dnešnej doby, a tak sa táto kniha v povinnej literatúre nachádza právom.

Pravdupovediac, mi príbeh moc nesadol, miestami mi prišlo, že Holden rozpráva o úplných zbytočnostiach a častokrát odbáčal od pointy a skákal z jednej témy na druhú. Autorov štýl ma však nútil pokračovať ďalej a hltala som jednu stránku za druhou. A tak som si v knihe predsa len našla svoje a nepochybujem o tom, že som knihu nečítala prvý a posledný krát, ale po čase sa ku knihe naozaj vrátim.

Túto pomerne krátku knižku odporúčam hlavne študentom stredných škôl, keďže ju máte v povinnej literatúre, naozaj sa oplatí ju prečítať a najmä toto vydanie je naozaj prekrásne.

Hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára