sobota 27. júla 2019

Tiziano Terzani - Povedal mi veštec

Hello people,

O knihe: Kniha je v mäkkej väzbe a má 512 strán
Slávnemu talianskemu reportérovi Tizianovi Terzanimu povedal hongkonský veštec, že v roku 1993 bude ohrozený jeho život a mal by sa vyhnúť lietaniu. Rozhodol sa preto, že do lietadla nenastúpi a bude cestovať ako dávni objavitelia. Pešo, loďou, autobusom, autom či vlakom po celej Ázii.
V tejto knihe nájdete Barmu, Thajsko, Laos, Kambodžu, Vietnam, Čínu či Mongolsko videné z tých najnezvyčajnejších uhlov. V každej z týchto krajín hľadal veštcov, jasnovidcov či šamanov, vďaka čomu sa s čoraz väčším porozumením ponáral do dávnych zvykov, ohrozených agresívnou západnou civilizáciou. Z jeho nespočetných ciest, ktoré absolvoval v priebehu roka vznikla unikátna reportážna kniha Povedal mi veštec.
Veľký poľský reportér Ryszard Kapuściński o tejto knihe povedal: „Výnimočná kniha napísaná v duchu najlepších tradícií literárnej reportáže. Knižka hlboká, bohatá, nasiaknutá veľkou múdrosťou.“
„Moje rozhodnutie sa ukázalo ako veľmi dobré a rok 1993 bol jedným z najzaujímavejších v mojom živote,“ povedal neskôr Tiziano Terzani. „Predpovedali mi smrť, no ja som začal znovu žiť.“
Kniha Povedal mi veštec vychádza v preklade Alexandry Kučmovej.

Zdalo sa mi, že som si prečítal svoje úmrtné oznámenie a tešil som sa, že som nažive.


Môj názor: S touto knihou to bola láska na prvý pohľad. Keď vojdete do kníhkupectva a prejdete sa popri tom množstve kníh väčšinou Vás zaujme len pár z nich a toto je presne jedna z tých, ktoré Vám udrú do oči a musíte si prečítať anotáciu. Po prečítaní zistíte, že sa Vám do rúk dostal reportážny cestopis, a čo viac si priať v tieto horúce dni, ako precestovať za pár dní toľko krajín spolu s autorom, aj keď vlastne sedíte doma?

Ak som si túto knihu úplne neobľúbila len kvôli obálke a anotácii, tak to bolo po prečítaní prvej kapitoly. Autor nám v nej vysvetľuje prečo sa vlastne rozhodol celý rok nelietať a čo všetko ho k tomu doviedlo. V ďalších kapitolách pokračuje s návštevami rôznych zemí po celej Ázii. Rozpráva nám o ich tradíciách a čo všetko tam zažil. Samozrejme sa rozhodol, že v každej z týchto krajín sa zastaví u najznámejšieho veštca a nechá si vyveštiť svoju budúcnosť.

Popri čítaní som mala potrebu ísť za veštcom aj ja a dozvedieť sa niečo viac, to však po pár kapitolách opadlo, keď si prečítate, čo mu všetko povedali. Ale túžba vycestovať za autorom a prežívať to s ním na vlastnej koži mi ostala ešte dlho po dočítaní.

Kapitoly sú prepletané aj jeho osobnými vecami, ako napríklad presťahovanie sa do Turtle house, ktorý podľa opisu musí byť neskutočný. Opisuje nám aj postoj rodiny a to, že oni všade lietali a jemu trvalo trošku dlhšie, kým sa za nimi dostal. O to viac si ale užil cestovanie pomalšími prostriedkami, ktorými išiel opäť po dlhých rokoch.

Tejto knihe nemám absolútne čo vytknúť. Páčilo sa mi na nej úplne všetko a užila som si ju z toho uhlu, že mi stačilo sedieť doma a aj tak som mala pocit, že cestujem s autorom po rôznych krajinách a dozvedám sa zaujímavosti o nich, ako keby stojím pri ňom a rozprával ich priamo mne.
Milujem cestopisy a tento musím zaradiť medzi tie najlepšie, ktoré som prečítala, takže si knihu určite prečítajte.

Hodnotenie:

Za knihu Ďakujem vydavateľstvu Absynt

1 komentár:

  1. Táto kniha mi už veľakrát padla do oka, no nikdy som jej nevenovala hlbšiu pozornosť... aj keď tá obálka je neskutočne krásna. Čoraz viac však uvažujem, že jej prečítanie by naozaj nemusel byť zlý nápad a po tvojej recenzii som si v tomto smere ešte istejšia. Musím priznať, že si ma navnadila a hlavne vďaka tebe konečne aspoň zhruba viem, o čom to vlastne je. A znie to výborne :)! Vďaka ti.

    OdpovedaťOdstrániť