nedeľa 1. decembra 2019

Peter Matthiessen - Snežný leopard

Ahojte.

O knihe: Kniha je v mäkkej väzbe a má 384
Himalájske dobrodružstvo, nezvyčajný cestopis, hlboká meditácia i silný autobiografický román. Taký je Snežný leopard Petra Matthiessena, pútnika po zamrznutých úpätiach strechy sveta i hľadača vnútorného pokoja, román ocenený prestížnou National Book Award.
Píše sa rok 1973. Po náhlej smrti manželky sa Petrovi Matthiessenovi rozpadol celý svet. Pokúša sa navrátiť do normálnych koľají, a tak odchádza spolu so známym biológom Georgeom Schallerom na výpravu do Himalájí. Cieľom expedície je výskum málo známeho druhu himalájskych modrých oviec, no Matthiessena omnoho viac zaujíma mystický snežný leopard.
Je to nádherná kniha o svete, ktorý sa pomaly stráca pod nánosmi modernej civilizácie, o čistých ľuďoch a ich hlbokej úcte k životu.
Peter Matthiessen, spoluzakladateľ legendárneho časopisu The Paris Review, je fenomenálnym spisovateľom a jeho nadčasová knižka Snežný leopard nadväzuje na to najlepšie, čo vzniklo v žánri „nature writing“. V jeho próze jasne počuť ozveny spisovateľských a cestovateľských predchodcov – Henryho Mortona Stanleyho či Ernesta Henryho Shackeltona. Dobrodružný cestopis sa tu prepája s hlbokou meditáciou i pozoruhodnou lektúrou himalájskej filozofie.
Kniha Petra Matthiessena Snežný leopard vychádza v preklade Petra Leponiho. Ide o prvý preklad jeho diela do slovenčiny.
Ale ak by sme mali veriť miestnym ľuďom, naše šance doraziť do Še sú aj tak chabé.

Môj názor: Keď som sa prvýkrát dozvedela o tejto knihe, vedela som, že je to to pravé pre mňa a neskutočne som sa na ňu tešila. Od knihy som však dostala niečo úplne iné, ako som čakala. Vo výsledku som z nej bola oveľa viac nadšená, ako som si myslela. 

Väčšinou, keď čítam cestovateľské knihy, tak obsahujú aj niečo zo života autora, ktorého vlastne jeho minulosť "donútila" absolvovať túto cestu. Táto nebola výnimkou, ale predsa len bola v niečom iná. Prvýkrát ma totiž bavila viac tá časť o autorovom živote, ako tá cestovateľská. 

Na tejto knihe ma najviac zaujal autorov štýl, ktorý, aj keď je kniha písaná v roku 1978, je neskutočný a hltala som každé jeho slovo. Témy tejto knihy asi nikdy nebudú zastaralé, a tak si ju určite užijete aj v dvadsiatom prvom storočí. 

Častokrát som sa pristihla, že mám pocit, že sa tam nachádzam spolu s autorom. Jeho opisy Nepálu, všetkých tých kopcov a ľudí vo svojom okolí boli neskutočne živé. Aj keď sa musím priznať, že mená a názvy hôr mi dali fakt zabrať a doteraz neviem, kedy sa o ktorom človeku rozprávalo. Ich mená sú totiž fakt krkolomné a vysloviť ich nemám ani odvahu.

Ak máte cestovateľskú dušu, tak toto je to pravé, po čom by ste mali určite siahnuť. Autor odviedol skvelú prácu a som rada, že jeho kniha bola u nás vydaná, a tak som sa mohla spolu s ním vydať na jeho dobrodružstvo. 

Hodnotenie:



Za knihu Ďakujem vydavateľstvu Absynt


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára